„NO STRESS“ ANEB JAK SE VYPOŘÁDAT SE STRESEM

V dnešním uspěchaném světě se téměř dennodenně dostáváme do situací, kvůli kterým se cítíme ve stresu. Známe to všichni – nestíháme si v klidu vychutnat ranní kávu, protože pospícháme do práce a tam na nás čeká mnoho úkolů nebo třeba nepříjemný rozhovor s nadřízeným. V dnešních článku si poodhalíme co to je stres. Jak naše tělo reaguje, když mám pocit stresu. Prozradím vám, jak stresu předcházet a jak se mu ubránit dlouhodobě. Máte pocit, že se necháte lehce ovládat vašimi emocemi? S tím je konec! Teď budete vy ovládat je. V dalších řádcích se dozvíte, jak na to.

Stresss

Stres je přirozenou reakcí na tyto podněty a umožňuje nám jednat pohotově, být ve střehu. Může za to hormon zvaný kortizol, který se během stresových situací uvolňuje ve velkém množství.  

Právě kortizol nám zajistí dostatek energie, rychlosti a dalších reakcí, které potřebujeme v krizových momentech k přežití. Má pro tělo i svá negativa. Jeho zvýšená produkce rozhazuje hladiny mnoha jiných hormonů (plodnosti, spokojenosti…). Nadměrné působení stresu způsobuje:

  • podrážděnost, 
  • nespavost 
  • a mimo to může být i příčinou problému s otěhotněním. 

Tomu ale můžeme předejít! Důležité je nebýt ve stresu ze stresu!  

Jak předcházet stresu/ jak s ním pracovat?

I přesto, že máte přes den mnoho povinností, věnujme každý den chvíli jen sobě. Jednou z přirozených cest, díky kterým se můžeme zbavit stresu, jsou:

  • koníčky, 
  • sport, který je klidný. Nevyvolává v těle další stres, jako všechny sporty zaměřené na výkon!
  • jóga, 
  • anitstresové techniky, 
  • dechová cvičení, 
  • meditace, 
  • tvoření, 
  • malování, 
  • zpět, 
  • hluboký břišní smích,
  • hudba v léčivých frekvencích, jako například frekvence 528 hz. Tu používám na lekcích jógy. 
  • tma, ticho, teplo … 

Nejrychlejší pomocník je však jemný a vědomý pohyb, prokrvení. Vědomý ve smyslu, že v každé fázi pohybu se dokážu zastavit. Žádný švih. Jóga je nejstarším i nejrozšířenějším i pohybovým konceptem na světě. Při správném cvičení se spouští tzv. parasympatický systém. Přesně jemu můžeme poděkovat za uvolnění organismu a zklidnění. Mysl relaxuje a zároveň tělo dobíjí energii z prokrvení.  Nalezením vnitřního klidu dosáhneme úlevy od stresu. 

Dýchejme zhluboka. Co to znamená?

Nejenom, že při józe posílíme a protáhneme celé tělo, ale naučíme se i správně dýchat.  Když jsme ve stresu, dýcháme mělce a rychle. Nevyužijeme plíce ani na 30% kapacity. Nedostatečným množstvím kyslíku v krvi stresujeme nejen srdce, ale celé naše tělo, svaly, orgány. Jste zvyklí z práce mít vše pod kontrolou? Zamyslete se, kolik práce vám dá dostat pod kontrolu svůj dech. Zkuste to právě teď v jednoduchém cvičení: 

  • posaďte se, zavřete oči. 
  • pomalý nádech a výdech
  • další nádech protáhněte na 1,2,3 doby
  • krátká zádrž dechu po nádechu 1,2,3
  • výdech pomalu 1,2,3
  • zádrž dechu po výdechu 1,23,4
  • a opakujeme + přidáme 1 dobu 
  • nádech 1,2,3,4
  • zádrž po nádechu 1,2,3,4
  • výdech 1,2,3,4
  • zádrž dechu po výdechu
  • a opakujeme + přidáme 1 dobu 

Na kolik dob jste se dostali? Jak se cítíte? Mít pod kontrolou dýchání je bezva! Osobně denně používám úžasnou aplikaci, která zvukem dává posluchači znamení, kdy se má nadechnout, vydechnout, zadržet dech… Zkuste ji i vy, základní verze je bezplatná . Když si techniku nacvičíte v klidu, budete nadšení, když si ve stresové situaci vzpomenete jak správně dýchat, abyste se rychle zklidnili. Důležité je, že nejdříve se musí uklidnit vaše tělo. Tělo musí dostat informaci, že není v ohrožení. Až pak ucítíte uvolnění i vy. 

Kde pramení dlouhodobé psychické napětí? 

Pojďme se seznámit s příčinou našeho dlouhodobého psychického napětí. Důvody jsou samozřejmě vnější i vnitřní. Ty vnější ne vždy máme možnost ovlivnit. Zaměřme pozornost na vnitřní tvůrce stresu. Ve smyslu, podívejme se sami do sebe. Někdy se nám toho v životě děje tolik, že ani uvědomění si skutečné příčiny není jednoduché. Pravděpodobně všichni provádíme sebepozorování v zrcadle. Každé ráno, minimálně při čištění zubů. Už jste zkusily sebepozorování duševní? Díky němu odhalíme své postoje a svá nejcitlivější místa. Nevíte, jak na to? Jóga svádhjája nás vede k poznávání a sebepoznání. Jinak řečeno – studujeme sami sebe. Takže, jak to udělat vám ukážu na jednoduchém cvičení: 

  • pohodlně se usadíme
  • mám po ruce papír a tužku (perfektní cesta, jak udržovat čistou mysl)
  • položte si základní otázky
  • co vás stresuje
  • ohrožuje vás to? Jak?
  • pokud vás neohrožuje, proč vás to stresuje?
  • Co váš stres řeší? 

V této fázi často vznikne mezera. Ticho. Stres totiž neřeší nic. A je to v pořádku. Zamyslete se, když neřeší nic, tak proč to opakovaně a stále dokola děláme? 

Nadechněte se a přesuňte pozornost na další otázky:

  • za co jsem ve svém životě vděčný? 
  • za jakou věc/fakt/situaci, která je pro mě normální mohu poděkovat? (příklad: děkuji, že mám oči a vidím.)
  • na co jsem ve svém životě pyšný
  • co mi v životě dělá radost
  • kolik si radostí dopřávám (dost/ málo/ chci víc)
  • co mohu udělat proto, abychom měli v životě více radosti
  • co z toho si mohu dopřát úplně každý den
  • co z toho začnu dělat hned?

Mě osobně  nejlépe fungují Vděčnosti. Ano, už roky píšu deníky a v nich děkuji za tohle a za tamhle to. A ano, i já někdy vynechám. Pár dní,  týdnů před spaním neděkuji. To se mi však vrací jako bumerang v podobně nepříjemných pocitů, stresů a úzkosti. 

Pokud přemýšlíte, jak si vděčnosti zařadit do svých denních rituálů, zkuste aplikaci Navždy vděčný. Základní verze je opět zdarma. 

Co z toho vyplývá? Hledat příčiny vnitřního stresu můžeme nekonečně dlouho. Pokud však chceme v životě změnu, přejeme si dostát životního nadhledu, musíme svoji pozornost posunout k tomu, co funguje, co nás těší a dělá nám radost. To potom roste. A když té radosti (myslím radosti z maličkostí) máme v životě více než starostí, tak se dokážeme zasmát věcem, které nás dříve stresovaly. 

Jógou na stres

Už jsme si říkali, že kontrolované dýchání napomáhá ke zklidnění. V józe existuje mnoho dechových cvičení, které hravě zvládnete i jako úplní začátečnici. Provádění cviků je snadné, zároveň však vysoce účinné a vnitřní klid, kterého dosáhnete, skutečně stojí za to. Věřím, že si vychutnávání chvil sami pro sebe oblíbíte a budete chtít vyzkoušet nové a nové způsoby relaxace mysli. Jógový zpět, Mantry, vám mohou zpočátku připadat poněkud zvláštní. Jedná se o tzv. „zpěv slabik“. Jazyk, ve kterém je jóga popsána tzv. Sánskrt je vibrační. Každá jeho slabika vibruje s některou z našich energetických center, tzv. čaker. Účinky vibrací jsou velmi harmonizující, zklidňující a zároveň dodávají energii tam, kde je potřeba. Uvidíte, že si je zamilujete. 

Slyšeli jste už někdy pojem „samskáry“? Jedná se o takzvané paměťové vpisy, které máme uložené v našem podvědomí. Občas se dostaneme do situace, ve které jsme se už v minulosti ocitli. Tendenčně reagujeme stejným způsobem a tím se emoční zvyk posílí. Slibme si, že až budeme prožívat něco podobného příště, zkusíme se na situaci podívat z pohledu třetí osoby a zaujměme vyrovnaný postoj. A nezapomínejme – pozitivní myšlení je základ všeho! 

 

Milovnice života, přebornice na více stylů jógy, expertka na online marketing s duší sociální pracovnice. To všechno jsem já  Fascinuje mě moudrost a samoléčebné schopnosti, kterými jsme všichni vybaveni. Pohybem klientům předávám radostnou energii, cestu k životnímu elánu, k uzdravení, k sebelásce.

Získejte zprávu o novém článku jako první

Nechcete se připravit o novinky na mém blogu? Nechejte mi zde svůj e-mail a jakmile se zde objeví nový článek, pošlu vám na něj odkaz.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů